Město Smečno
MěstoSmečno

Úzkokolejka

Úzkokolejka Slaný - Smečno - Kačice

Úzkokolejka

Úzkokolejku s rozchodem 700mm nechal zbudovat majitel smečenského panství Jindřich Clam-Martinic původně jako neveřejnou, pouze pro potřeby panství. Projekt zpracovala v roce 1902 stavební firma Ing. J. Husák a J. Vorel z Kladna, která trať v letech 1903-1904 i postavila.

Ve Slaném sousedilo nádraží lokálky se stanicí bývalé Pražsko-duchcovské dráhy, stanice Smečno-Šternberk se pak nacházela v blízkosti vlečky Buštěhradské železnice, poblíž obce Kačice. Trosky této budovy můžeme dodnes vidět poblíž silnice z Kačice na Kladno.  Jako neveřejná byla trať provozována až do roku 1908, kdy její majitel obdržel koncesi k provozování veřejné nákladní dopravy, která mimo jiné nařizovala prodloužit trať dlouhou původně 13,785 km o vlečku k dolu Schöller, stanovila rychlost na 15km/h a zavazovala koncesionáře k zakoupení dvou tříosých lokomotiv a 119 nákladních vozů.

Veřejný nákladní provoz byl zahájen dne 16. 12. 1908. K jeho administrativnímu zajištění byla ve Slaném zbudována jednopatrová staniční budova (dnešní správní budova ČSAD). V té době měla železnice kromě kolejiště Studeněveského cukrovaru i několik dalších vleček. Např. mezi Slaným a Studeněvsí odbočovala přípojka do Heidlerova mlýna (dnešní prášková lakovna), ve Smečně pak odbočka do zámku.

V roce 1911 byly zakoupeny 2 osobní vozy k zamýšlené veřejné osobní dopravě. K jejímu zavedení však zřejmě vůbec nedošlo a vagóny byly využívány pouze k osobní potřebě Smečenského panství. Při účasti na honu ve Studeněvsi se v roce 1913 osobním vláčkem svezl i následník trůnu František Ferdinand d´Este. Později vozy sloužily zejména pro přepravu úředníků ministerstva železnic při inspekčních cestách, a to až do konce provozu železnice.

Největší význam měla trať pro potřeby cukrovaru ve Studeněvsi, kde byla z téhož důvodu umístěna i výtopna. Přepravovalo se především řepné semeno, vápenec, uhlí a koks. V době řepné kampaně dominovala řepa a řízky a po jejím skončení cukr do rafinérií, melasa a saturační kaly. Do konce první světové války se dopravovaly i cihly, písek a obilí ze sousedních dvorů. Po válce se využití dráhy orientovalo téměř výhradně na potřeby cukrovaru.

Pro všeobecné hospodářské problémy došlo po skončené kampani v roku 1931 ke zrušení cukrovaru. Tím malodráha pozbyla významu. Když k 1. 1. 1932 dala společnost tříměsíční výpověď 18-ti zaměstnancům, obrátilo se město Smečno spolu se sousedními obcemi se žádostí na příslušná místa, aby byla dráha nadále provozována. Nehledě na tyto aktivity byl provoz železnice zastaven k 31. 3. 1932.

Vozový park tvořily 3 lokomotivy, dva typy otevřených nákladních vagónu, několik krytých a služebních vozu pro přepravu kusového zboží. Jejich celkový počet byl v r. 1909 - 116, v roce 1926 - 135, 2 vagóny pro osobní přepravu. Jeden podobný nákladní vagón je k vidění v železničním muzeu Lužná.

Na obrázku je nákladní vlak dráhy v čele se čtyřnápravovou lokomotivou firmy Krauss z Lince, vyrobenou v roce 1909 jako typ B VIII o výkonu 90 koní.

Čerpáno z webových stránek: http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?guid=4feae24c-bb66-471f-b324-914f63ca92dd

Za námět a odkaz děkuji p. Janu NOVÁKOVI, ul. Hrdlívská, Smečno

                                                                                                                      Tomáš BURDA

Kontakty

Městský úřad
Náměstí TGM 12
273 05 Smečno

Telefon: +420 312 547 856

E-mail: podatelna@meusmecno.cz

Aktuální počasí

dnes, sobota 27. 4. 2024
skoro jasno 18 °C 3 °C
neděle 28. 4. oblačno 21/7 °C
pondělí 29. 4. jasno 23/8 °C
úterý 30. 4. skoro jasno 22/10 °C

Mobilní aplikace

Logo aplikace V OBRAZE

Sledujte informace z našeho webu na svých chytrých telefonech. Využívejte naši novou mobilní aplikaci – V OBRAZE.

Volně ke stažení:

Google PlayApp Store

Pranostiky

Pranostika na akt. měsíc

Nechť si duben sebelepší bývá, ovčákovi hůl přec jen se zasněžívá.

Pranostika na akt. den

Když dubnový vítr do stodoly fučí, po žních díru nenajde.